DÍL I. – Slánská politika 2014 – 2016

Složitý výsledek místních voleb ve Slaném

slany-SRS odstupem několika měsíců se zkusím zamyslet nad změnami, ke kterým došlo ve vedení Města Slaného. Svůj pohled nabízím jako člen a kandidát Unie pro sport a zdraví ve Slaném. Byť jsem nebyl ani v radě města ani v zastupitelstvu, předvolebních jednání jsem se za naše uskupení aktivně účastnil. O postupném vývoji stavu v koalici jsem byl našimi zastupiteli a radními průběžně informován.

Bude dobré se nejprve vrátit na podzim roku 2014, kdy bylo zvoleno současné zastupitelstvo města. Z výsledků voleb bylo jasné, že složit kvalitní a funkční koalici bude úkol více než náročný. Situaci neulehčilo ani trochu amatérské vymezování se s kým ano a s kým ne, které znělo od některých stran ještě před volbami.

V předchozím období (2010 – 2014) Unie pro sport a zdraví (USZ) získala při své první účasti v komunálních volbách ve Slaném 2 mandáty. Vstoupili jsme do koalice s ODS, ODS „B“ (jak se s úsměvem slánská KDU titulovala) a Top09/Volba pro Slaný. V radě města jsme měli jako zástupce Mgr. Kaisrlíkovou. Následně se ukázalo, že  k prvnímu podrazu ze strany ODS vůči USZ došlo už 20.10.2010. Pachuť ze spolupráce se starou koalicí nás na podzim 2014 vedla k hledání jiné cesty. Podle rozdělení mandátů v zastupitelstvu bylo jasné, že nová koalice musí být výsledkem kompromisu. Věřte, že dojednání výsledné podoby koalice bylo nesmírně vyčerpávající a rozhodně obtížnější a náročnější než celá volební kampaň. Všichni účastníci vyjednávání pečlivě zvažovali, kde je pomyslná hranice, za kterou už nejsou ochotni zajít. Velkým tématem pro řadu z nás byla samozřejmě účast sdružení Naše město (a tím i KSČM jako jeho součásti) v koalici a radě města. Zejména zástupci SSO, USZ a část zástupců ANO se s tím složitě vyrovnávala.

Nakonec zvítězil racionální rozum nad emocí, zájem o kvalitní práci při řízení města nad populismem. Netvrdím, že jsme našli ideální řešení. To ani při povolebním rozložení sil nebylo možné. Stojím si ale za tím, že v té době jsme vybrali nejlepší z možných variant většinové koalice ve Slaném. Tento krok jsme udělali s plným vědomím, že se na nás snese z převážně pravicové bývalé opozice kritika za paktování se socanama a dokonce s komunistou. Zástupci Svobodných v nové koalici by mohli vyprávět své.

 

Když volič nachystá koalici personální rébus

Shoda na programových prioritách nové koalice nebyla až tak složitá. V mnoha bodech se naše programy setkávaly, v řadě dalších se členové koalice dokázali respektovat.

Jako nelehký úkol se ukázalo personální sestavení rady města a zejména vedení města. K tomu mi dovolte tak trochu analytický úvod.

Kandidáty volebních stran, které najde volič na hlasovacím lístku, je možné rozdělit do několika kategorií:

A.   Podporující svým jménem kandidátní listinu dané strany. Požaduje ale, aby byl na „nevolitelném“ místě a do zastupitelstva se tedy v žádném případě nedostal. Není ochoten věnovat čas práci v zastupitelstvu. Názory strany a kandidáty v čele kandidátky rád podpoří, ale politiky se aktivně účastnit nechce.

B.   Kandidát připravený zapojit se do práce zastupitelstva podle svých schopností a možností. Místo v radě ale odmítá z důvodu pracovního vytížení, rodiny, nedostatku času apod.

C.   Člověk, který je ochoten se v případě volebního úspěchu zapojit do práce v radě města. Zde ale už nejde jen o ochotu, ale také o intelektovou vybavenost, odhodlání převzít část práce a odpovědnosti v radě a schopnost týmové práce. To by měla posoudit strana, která ho do rady vysílá.

D.   Kandidát, který je ochotný se ujmout funkce starosty či místostarosty. Zpravidla se jedná o uvolněnou funkci, kterou kandidát začne dělat „na plný úvazek“.
Tuto kategorii dále dělíme podle motivace kandidáta:

D.1    Kandidát, který si nástupem na uvolněnou funkci platově polepší. I s rizikem, že po odchodu z úřadu se už nevrátí na původní pracovní pozici, je to pro něj výhodné rozhodnutí. Otázkou je, zda je schopný vést město, když pracovně dosud dosáhl na pozici průměrnou či podprůměrnou.

D.2    Kandidát, který na radnici půjde s platem dolů. Na základě předchozích zkušeností z podobných funkcí nebo svého přesvědčení a morálních vlastností ale počítá s tím, že se mu uvolněná funkce ve finále nejen finančně rozhodně vyplatí.

D.3    Člověk, který má bohaté zkušenosti, odborné, organizační i jiné předpoklady pro dobrý výkon funkce. Není pro něj rozhodující odměna. Své schopnosti je připraven nabídnout ve prospěch města bez ohledu na to, že na konci funkčního období se již na své původní vysoké pracovní zařazení nevrátí. Vzácný úkaz.

D.4    Stejný typ, jako D.3 s tím rozdílem, že je už na konci úspěšné pracovní kariéry, chystá se na odchod do důchodu a práci pro město pojme jako završení svých pracovních aktivit. Dobrá volba.

E.   Kandidát stejně výkonný a kvalitní jako D.3, který ale není s ohledem na rodinu, závazky ve vlastním podnikání, splácení vysoké hypotéky či péči o zdraví blízkých schopen se funkce ujmout. To je pro obec škoda.

V komunálních volbách ve Slaném najdete kandidáty všech uvedených kategorií, snad s výjimkou typu D.3. O takovém nevím.

Pro nezasvěcené bude možná překvapením, že výrazně nejpočetnější je kategorie A. V roce 2014 bylo ve Slaném na kandidátních listinách 11 volebních stran celkem 269 osob. Voličů bylo 12 190. Zhruba každý 50. volič byl také na kandidátce některé volební strany. Kandidátů spadajících do kategorie D. byste mezi nimi našli ale opravdu málo.

A je tu další zásadní problém. Pokud volební strana bude mít na kandidátce alespoň dva kvalitní kandidáty, připravené jít do uvolněné funkce, je to úspěch. Dá je do čela kandidátky. To ale ještě neznamená, že se dostanou do zastupitelstva. Tato strana může volby klidně vyhrát, ale preferenční hlasy voličů tak zamíchají s výsledkem, že v zastupitelstvu ve finále nebude z těch dvou ani jeden. Voliči se nepídí po tom, kdo je či není připraven na uvolněnou funkci, ani jaké k tomu má skutečné předpoklady. Rozhodující v místních volbách bývá, o jak známou osobnost ve městě se jedná.
Strana volby vyhraje, ale nemá mezi zvolenými nikoho, kdo je připraven se do vedení radnice posadit.

To není spekulace, to je realita. Samozřejmě jsou ve Slaném strany, které mají připravený zástup zájemců o křeslo ve vedení. Zeptejme se ale, do které kategorie tito adepti patří.
Druhá věc je, že ne každý kandidát může počítat s tím, že po odchodu z radnice se po letech vrátí zpět na svou původní vedoucí pozici v předchozím zaměstnání. V soukromém sektoru je to nemožné, ve státní správě jen pro někoho.

A jak to tedy bylo při sestavování rady města a nejvyššího vedení po volbách 2014?
O tom až v dalším díle.

DÍl II. – Jak se sestavovala rada města

DÍL III. – Paranoidní starosta

Autor: Martin Jelínek, USZ ve Slaném